Op 10 mei 2025 gingen ruim 25 leden naar Rotterdam voor een rondwandeling, die aansloot bij de lezing van twee weken eerder over het bombardement en de wederopbouw van Rotterdam.
In twee groepen werd gestart voor het bekende café-restaurant Dudok, de eerste vestiging in Nederland. Dudok is gevestigd in een pand dat gebouwd is begin jaren vijftig voor de verzekeringsmaatschappij De Nederlanden van 1845, naar ontwerp van architect Dudok. Tijdens de rondwandeling werden veel wetenswaardigheden verteld. Zo staat boven het logo van Dudok een klein gebogen streepje dat ontleend is aan de gebogen dakrand van dit pand.

Tijdens het bombardement van Rotterdam in mei 1940 werd de historische binnenstad vooral getroffen door brisantbommen, wat leidde tot grote branden. Er stonden opvallend veel gebouwen van kleine banken en verzekeringsmaatschappijen, die na de oorlog herbouwd moesten worden. Nu zijn die bedrijfjes door fusies bijna allemaal opgegaan in enkele grote bedrijven.
Ook de 15de-eeuwse Laurenskerk brandde uit, maar stond nog wel overeind. Het voornemen was om de toren te behouden en de kerk te slopen. De sloop werd naar verluidt echter tegengehouden door … Hitler. Na de oorlog werd met de restauratie van het kerkgebouw begonnen.

Opmerkelijk is dat het stadhuis en het postkantoor vrijwel niet werden beschadigd door het bombardement. Kwam dit doordat de Duitsers doelbewust wilden voorkomen dat de bevolkingsarchieven verloren gingen en zij de registratie wilden gebruiken voor opsporingsdoeleinden? Of was het omdat in deze nieuwe, in 1920 gebouwde panden, minder hout aanwezig was?

Direct na het bombardement begon de stadsarchitect Witteveen met het ontwerp voor de wederopbouw. Niet lang daarna werd al gestart met bouwactiviteiten, zoals met het kenmerkende ABN-AMRO-gebouw aan de Coolsingel. De bouwactiviteiten werden echter in 1942 door de Duitsers stilgelegd, omdat alle bouwmaterialen nodig waren voor de bouw van de Atlantikwall. Pas na de oorlog kon worden doorgebouwd. Toen was echter het stadsplan aangepast. Zo liep voor de oorlog, en ook in het ontwerp van Witteveen, de Coolsingel gebogen. Witteveen was in 1944 opgevolgd door Van Traa en in het door hem  herziene plan werd de Coolsingel rechtgetrokken. Dat verklaart waarom  het ABN-AMRO gebouw nu niet parallel aan de Coolsingel staat.
Het was een interessante en boeiende rondwandeling, met dank aan de rondleiders. De zonnige meidag werd door meerdere leden afgesloten op het terras van Dudok.